doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D.
NahoruPojem
Opravné prostředky představují základní zákonný způsob obrany práv
daňového subjektu v daňovém řízení, dávají mu prostor pro návrh na korekci
rozhodnutí správce daně.
NahoruČlenění
Opravné prostředky dělíme na:
-
opravné prostředky řádné, které se používají proti
rozhodnutí, jež dosud nenabyla právní moci,
-
opravné prostředky mimořádné, které mají výjimečný
charakter a umožňují korekci pravomocného rozhodnutí. Většina daňových
mimořádných opravných prostředků se ale může použít i proti nepravomocnému
rozhodnutí.
Opravné prostředky řádné podle § 48 až 53 ZSDP jsou:
-
odvolání (viz Odvolání),
-
stížnost,
-
námitka,
-
reklamace.
Opravné prostředky mimořádné podle § 54 až 56a ZSDP jsou:
-
obnova řízení,
-
přezkoumání daňových rozhodnutí,
-
prominutí daně,
-
opravy zřejmých omylů a nesprávností.
NahoruKdo je může uplatnit
Opravný prostředek mohou uplatnit nejen daňové subjekty samé, ale
proti některým druhům rozhodnutí i další účastníci řízení, kterých se dané
rozhodnutí týká. Například proti rozhodnutí o ustanovení zástupce se může
odvolat jak ustanovený zástupce, tak i daňový subjekt, kterému byl zástupce
tímto rozhodnutím ustanoven. Osobám, které mohou proti rozhodnutí uplatnit
opravný prostředek, se takové rozhodnutí vždy doručuje.
Podá-li jeden subjekt proti rozhodnutí opravný prostředek, jsou
ostatní zúčastněné subjekty vyzvány k vyjádření, zda se k opravnému prostředku
připojí či nikoli. Rozhodnutí o opravném prostředku je potom závazné pro
všechny účastníky řízení.
Připojíte-li se k podání opravného prostředku, můžete v odůvodnění
vyjasnit své stanovisko a předložit nebo navrhnout důkazní prostředky a rovněž
navrhnout výrok, tj. uvést, jakým způsobem chcete, aby bylo rozhodnutí změněno,
anebo uvést, že má být zrušeno. Ať se připojíte či nikoli, rozhodnutí o tomto
opravném prostředku bude stejně účinné i pro vás; pokud nebude zcela zamítnuto,
bude vždy představovat zásah do vašich práv nebo povinností.
NahoruPodání
Opravný prostředek lze podat písemně nebo ústně do protokolu ve lhůtě stanovené ZSDP. Tato lhůta nesmí být prodloužena ani navrácena v předešlý stav. A tak v případě, že
je lhůta zmeškána, právo zaniká. Velmi důležité je, aby každý opravný
prostředek byl zdůvodněn a aby v něm bylo uvedeno, co je požadováno. Podání
může být předkladatelem kdykoliv doplněno, a to až do vydání rozhodnutí. Na
druhé straně u řádných opravných prostředků platí, že pokud předkladatel své
podání vezme zpět, vstoupí tím rozhodnutí okamžitě do právní moci, a znovu již
tedy opravný prostředek uplatnit nelze.
Podání řádného opravného prostředku a jeho následné zpětvzetí je
cestou k tomu, aby rozhodnutí co nejdříve vstoupilo do právní moci.
NahoruVýzva k doplnění
Není-li podání opravného prostředku kompletní, tedy chybí-li mu
některá z náležitostí, správce daně vyzve daňový subjekt, aby jej doplnil, a
stanoví mu k tomu přiměřenou lhůtu. Protože jde o lhůtu individuální, lze ji
prodloužit v jistém rozsahu již samotným podáním žádosti o její
prodloužení.
Jednatel společnosti Marta připravil odvolání, které se týkalo
ustanovení zástupce. V odvolání byly určité nejasnosti související s
identifikací daňového subjektu, neboť probíhalo současně řízení směřující ke
změně sídla i daňové registrace. Proto finanční úřad vyzval společnost k
doplnění odvolání a stanovil přiměřenou lhůtu pro vyřízení. Jednatel
společnosti může podat žádost o prodloužení lhůty pro odstranění nejasností.
Žádost samozřejmě musí být řádně odůvodněna.
NahoruZastavení řízení
Má-li správce daně za to, že podání opravného prostředku bylo
nepřípustné, řízení o něm zastaví. To přichází v úvahu zejména tehdy, je-li
zmeškána lhůta pro podání opravného prostředku nebo podání není učiněno osobou,
která je k tomu oprávněna. Rozhodnutí o zastavení řízení v takovém případě musí
být odůvodněno a lze se proti němu odvolat.
NahoruRozhodnutí
Rozhodnutí o opravném prostředku musí být písemné a musí obsahovat
odůvodnění, pokud se rozhodnutím zcela nevyhovuje návrhu předkladatele, který
podává opravný prostředek. Odůvodnění nemusí obsahovat ani rozhodnutí o
prominutí daně. Rozhodnutí se doručuje do vlastních rukou (viz Doručování daňovému subjektu).
Rozhodnutí, proti kterému nelze podat řádný opravný prostředek, a tím
zpravidla rozhodnutí o řádném opravném prostředku je, nabývá právní moci
vydáním a jeho účinky nastanou doručením.
Nahoru1. řádné opravné prostředky
NahoruPravomocnost
Řádné opravné prostředky se používají proti rozhodnutím, která
nenabyla právní moci. Dodejme, že rozhodnutí nabude právní moci právě tehdy,
pokud již proti němu nelze uplatnit řádný opravný prostředek. Jestliže byl
řádný opravný prostředek platně podán, rozhodnutí nabude právní moci až
rozhodnutím příslušného orgánu o tomto opravném prostředku.
NahoruOdkladný účinek
Rozhodnutí, které nabylo právní moci, je vykonatelné, avšak nejdříve
dnem doručení. Podání řádného opravného prostředku, pokud některý daňový zákon
nestanoví opak, nemá odkladný účinek. To znamená, že uloženou povinnost
je příjemce povinen splnit do konce lhůty stanovené pro příslušný úkon bez
ohledu na to, že rozhodnutí ještě není v právní moci. Proto je vždy nutno
zvlášť rozhodnout o právní moci rozhodnutí a o jeho vykonatelnosti. Není-li pro
daný úkon lhůta stanovena, je rozhodnutí vykonatelné doručením.
Na základě výsledků daňové kontroly obdržela společnost dodatečný
platební výměr, podle kterého má uhradit DPH ve výši 190 000 Kč, protože
finanční úřad nesouhlasí s uplatněním této částky v přijatých zdanitelných
plněních (dodavatel je tzv. nekontaktní osobou). Společnost s tímto rozhodnutím
nesouhlasí, neboť zboží za 1 mil. Kč (a DPH ve výši 190 000 Kč) bylo nakoupeno
a zaplaceno. Proto podává řádný opravný prostředek - odvolání.
Dodatečný platební výměr dosud nenabyl právní moci, přesto je
daňový subjekt povinen daň na základě dodatečného platebního výměru do 30 dnů
od doručení uhradit.
Použití opravných prostředků je výhradně v dispozici daňového
subjektu nebo přesněji příjemce rozhodnutí. Správce daně nemůže za žádných
okolností z moci úřední zahájit řízení o řádném opravném prostředku.
NahoruPoužití opravného prostředku
Proti každému rozhodnutí, jestliže není použití opravných prostředků
zakázáno, je možno využít alespoň jeden řádný opravný prostředek, ale zpravidla
platí, že jde podat pouze jeden druh řádného opravného prostředku. Proto první,
o čem musíme rozhodnout, je to, který druh opravného prostředku uplatníme. Jak
jsme již uvedli, řádnými opravnými prostředky v daňovém řízení jsou odvolání,
stížnost, námitka a reklamace.
Použití řádných opravných prostředků je odlišné v jednotlivých
fázích řízení:
-
přípravné řízení (úkony před vyměřením daně) → námitka,
-
vyměřovací řízení → odvolání,
-
placení a evidence daní → reklamace,
-
vymáhací a zajišťovací řízení → námitka.
Skutečnost ale není tak jednoduchá, proti některým typům rozhodnutí
lze podat odvolání, i když jde o rozhodnutí v přípravném řízení nebo třeba ve
vymáhacím řízení. Např. lze podat odvolání proti výzvě před daňovou exekucí.
Pak je odvolání rozhodně vhodnějším opravným prostředkem.
Pokud máte obavy, že nejste schopni správně rozhodnout o tom,
který z řádných opravných prostředků máte použít, nezoufejte. Je-li z podání
zřejmé, co požadujete a především proti kterému rozhodnutí protestujete,
správce daně v případě, že zvolíte nepřípustnou formu opravného prostředku,
nemůže bez dalšího řízení zastavit. Je povinen sám určit správnou formu
opravného prostředku a vyzvat předkladatele, aby podání doplnil.
Společnost měla problémy s identifikací jednotlivých daňových
plateb a jejich evidencí. Na místně příslušném finančním úřadě podala řádný
opravný prostředek, ve kterém se domáhala formou námitky nápravy v evidenci na
svém osobním účtu. I když byl formálně zvolen nesprávný druh řádného opravného
prostředku, z podání bylo naprosto zřejmé, že jde o reklamaci, a jako taková
byla správcem daně vyřízena.
Na druhé straně je podání opravného prostředku poměrně složitá
právní záležitost a na jeho kvalitě, především vhodném a korektním odůvodnění,
značně závisí pravděpodobnost úspěchu. Proto by ve složitějších případech jeho
podání mělo být konzultováno s odborníkem a vždy velmi pečlivě zpracováno.
NahoruOdvolání
Základním řádným opravným prostředkem je odvolání ; jeho hlavní uplatnění je
proti platebnímu výměru. Je to také jediný řádný opravný prostředek, o němž
zpravidla rozhoduje správce daně vyššího stupně. Zabýváme se jím v samostatném
hesle.
NahoruStížnost
Stížnost je opravným prostředkem, který umožňuje obranu práv
poplatníka v těch případech, kdy za něj stanoví a odvádí daň plátce, jenž mu
vyplácí příjem. Používá se jen u daní z příjmů, a to u těch výběrů daně, kdy je
v daňovém řízení přímým daňovým subjektem, který daň odvádí a ze zákona
odpovídá za správnost jejího stanovení a včasnost zaplacení, plátce daně. Na
základě podání stížnosti se poplatník stává přímým účastníkem daňového řízení.
Stížnost tedy lze uplatnit u srážkové daně a u záloh na daň z příjmů ze závislé
činnosti a funkčních požitků.
NahoruŽádost o vysvětlení
Pokud poplatník nesouhlasí se srážkou daně nebo zálohou na daň,
kterou mu srazil plátce, anebo má v tomto smyslu jakékoli pochybnosti, musí se
nejprve do 60 dnů od provedení srážky obrátit s odůvodněnou žádostí o
vysvětlení na plátce daně; tuto lhůtu nelze prodloužit ani navrátit v předešlý
stav. Den, kdy ke srážce došlo, nemusí být rozhodně totožný s dnem, kdy se
poplatník o výši srážky daně nebo zálohy na ni dozvěděl. Proto je také tato
lhůta poměrně dlouhá, aby se tato nerovnost mohla vyrovnat; i tak v některých
případech nestačí.
Uvedený mezistupeň má zamezit zbytečnému nárůstu přímých
administrativních nákladů. Poplatník se proto musí nejprve pokusit problém
vyřešit s plátcem daně (bez součinnosti správce daně). Plátce daně je povinen
do 30 dnů od doručení žádosti písemně podat toto vysvětlení; uzná-li, že udělal
chybu, musí ji v této lhůtě také odstranit, tj. rozdíl poplatníkovi uhradit.
Ačkoli v tomto případě není nařízena písemná forma podání žádosti, lze jen
doporučit, aby písemně podána byla. Poplatník by si měl pokud možno i dát si
potvrdit převzetí žádosti plátcem.
Zákon o správě daní a poplatků neřeší situaci, kdy plátce daně svoji
povinnost podat vysvětlení nesplní. Zákon ani nestanoví sankci za nesplnění
této povinnosti, správce daně však za porušení nepeněžité povinnosti může
plátci daně uložit pokutu. A tak se může stát, že poplatník, marně čekající na
vysvětlení plátce, se dostane do patové situace, kdy mu je nespolupracujícím
plátcem daně znemožněn další postup směřující k obraně jeho práv.
Pokud plátce nepodá v zákonné lhůtě vysvětlení, může poplatník
zkusit podat stížnost, je ovšem na správci daně, zda ji přijme či nikoli. I
když to zákon nestanoví, je vhodné žádost o vysvětlení podat písemně a nechat
si potvrdit její přijetí. Stejně by měl postupovat i plátce, když vysvětlení
podává.
Jestliže plátce daně vysvětlení podá a poplatník s ním nesouhlasí,
může podat stížnost správci daně místně příslušnému plátci daně, a to do 30 dnů
ode dne, kdy obdržel vysvětlení plátce daně. Tento správce daně rozhodne ve
věci a rozhodnutí doručí jak poplatníkovi, tak i plátci. Rozhodnutí o stížnosti
musí být vždy zdůvodněno. Proti tomuto rozhodnutí může podat odvolání jak
poplatník, tak i plátce daně, a to shodně do 30 dnů od doručení rozhodnutí.
Pan Nováček zpracoval pro časopis Rodinné radosti článek o výchově
dětí. Nesouhlasí však se způsobem provedení srážkové daně. S paní účetní se mu
nepodařilo nápravu vyjednat, přestože oficiálně požádal o vysvětlení. Proto
podal stížnost na finanční úřad; jen tak se může domoci svých práv, když byly
chybně provedenou srážkou zkráceny jeho příjmy.
NahoruNámitka
Námitka je základním typem řádného opravného prostředku proti úkonům
předcházejícím vyměření daně (uložení další záznamní povinnosti atd.) a v
průběhu vymáhacího a zajišťovacího řízení. Námitka se používá nejen proti
rozhodnutím, ale i proti jednotlivým úkonům pracovníka správce daně. Námitku
lze podat do 30 dnů ode dne, kdy se daňový subjekt dozvěděl o jednotlivém
úkonu, proti kterému namítá.
Tento den nemusí být přitom totožný ani s dnem, kdy byl úkon
učiněn, ani s dnem doručení, protože je pochopitelné, že každý úkon správce
daně se nedoručuje. Jde o lhůtu subjektivní, někdy bude třeba, aby daňový
subjekt doložil den zjištění.
NahoruŘízení o námitce
Námitka musí mít konkrétní obsah a její podání je nutné vždy
zdůvodnit. Podává se tomu správci daně, proti jehož úkonu námitka směřuje;
tento správce daně, resp. její vedoucí pracovník, o ní také rozhodne.
Rozhodnutí o námitce musí být vždy zdůvodněno, pokud se předkladateli zcela
nevyhovuje. Proti zamítnutí námitky se nelze odvolat. Podaná námitka nemá vliv
na pokračování dalšího řízení.
NahoruOdvolání místo námitky
V určitých případech může být námitka nahrazena odvoláním, pokud ho
u jednotlivých úkonů zákon výslovně připouští. V rámci vymáhacího a
zajišťovacího řízení lze podat odvolání především proti těmto druhům rozhodnutí
a dalším úkonům správce daně:
-
zajišťovacímu příkazu,
-
rozhodnutí o uplatnění zástavního práva (zástavnímu
příkazu),
-
výzvě před daňovou exekucí,
-
exekučnímu příkazu, kterému nepředcházela výzva před daňovou
exekucí.
S výjimkou zajišťovacího příkazu, proti kterému se lze odvolat v
základní lhůtě pro odvolání, pro všechna další výše uvedená odvolání platí, že
je lze podat v poměrně krátké lhůtě do 15 dnů od doručení.
Lze-li podat odvolání, mělo by dostat přednost, protože je to
opravný prostředek, v němž zpravidla rozhoduje nadřízený orgán, tj. nechce-li
finanční úřad vyhovět, musí odvolání postoupit finančnímu ředitelství, které o
něm rozhodne.
NahoruDalší typy námitek
Poněkud jiný význam mají tyto námitky (v těchto případech nejde o
opravný prostředek):
-
námitka proti znění protokolu,
-
námitka v průběhu daňové kontroly,
-
námitka podjatosti pracovníka správce daně.
O námitce proti znění protokolu rozhoduje pracovník, který
vede ústní jednání a sepisuje protokol, a to před podpisem protokolu. Tuto
námitku musí pracovník správce daně do protokolu zaznamenat stejně jako své
rozhodnutí o ní.
O námitce proti postupu nebo úkonu pracovníka správce daně v průběhu daňové kontroly rozhoduje pracovník
bezprostředně nadřízený pracovníkovi, proti jehož postupu se námitka podává; o
námitce proti postupu člena kontrolní skupiny rozhoduje vedoucí této kontrolní
skupiny.
O námitce podjatosti pracovníka správce daně rozhoduje bez
ohledu na počet mezistupňů vždy vedoucí pracovník správce daně. O námitce
podjatosti tohoto vedoucího pracovníka rozhoduje vedoucí pracovník nadřízeného
správce daně.
Pan Silný je rázný muž a ve své restauraci si vždy umí zjednat
pořádek. S mužem paní Bílé měl již několikrát problémy, proto nebylo divu, že
když pracovnice místně příslušného finančního úřadu paní Bílá prováděla daňovou
kontrolu, vzniklo určité napětí a následovaly konflikty. Pan Silný se domnívá,
že paní Bílá je podjatá, proto podal námitku, o které rozhodne její nadřízený -
v praxi to znamená: buď bude paní Bílá v kontrole pokračovat, nebo ji provede
jiný pracovník finančního úřadu.
NahoruReklamace
Reklamaci lze podat proti jakémukoliv úkonu při placení a
evidenci daní, a to do 30 dnů ode dne, kdy se daňový dlužník dozvěděl o
napadeném úkonu (např. ode dne doručení oznámení o převedení přeplatku na
dani).
Společnost Beta, a.s., požádala na základě řádně podaného daňového
přiznání za zdaňovací období 2007 o vrácení vzniklého přeplatku na firemní
účet. Žádost byla podána 27. června 2008. Správce daně sdělil jednateli
společnosti, že žádný přeplatek v zákonném termínu pro podání daňového přiznání
(tj. k 30. červnu 2008) není vykazován, a tak nebude žádná částka vrácena.
S tímto rozhodnutím společnost Beta nesouhlasí a podává reklamaci,
neboť se oprávněně domnívá, že došlo k pochybení v evidenci u správce daně.
Pokud by této reklamaci bylo vyhověno, pak půjde o přeplatek zaviněný správcem
daně a daňovému subjektu bude náležet úrok z prodlení za období od posledního
dne lhůty, ve které měl být přeplatek vrácen.
Stejně jako podaná námitka ani reklamace nemá odkladný
účinek proti napadenému úkonu. Rozhodnutí o reklamaci musí být zdůvodněno a
nelze se proti němu odvolat.
NahoruNáhrada odvoláním
Obdobně jako ve vymáhacím řízení se někdy místo námitky používá
odvolání, i při placení a evidenci daní dostane v některých případech přednost
odvolání před reklamací. Jde o následující úkony správce daně:
-
úhrada platby na jiné dani, než jakou daňový dlužník určil,
-
platební výměr, kterým se předepisuje penále,
-
rozhodnutí, jímž správce daně osvědčuje, že pominuly podmínky,
za kterých povolil prominutí daňového nedoplatku,
-
rozhodnutí o stanovení záloh jinak,
-
rozhodnutí o stanovení lhůt pro odvod srážkové daně a zajištění
daně jinak.
Proti těmto rozhodnutím se lze odvolat v základní lhůtě pro odvolání
s výjimkou platebního výměru, kterým se předepisuje penále, u kterého je lhůta
pro odvolání o jeden den kratší, tj. je stanovena na 30 dnů od doručení.
Nahoru2. mimořádné opravné prostředky
NahoruMimořádné opravné prostředky
Mimořádné opravné prostředky jsou určeny především ke korekci
pravomocných rozhodnutí. Jde zpravidla o spíše ojedinělé řešení problémů, které
vyvstaly až poté, co rozhodnutí nabylo právní moci. Mimořádné opravné
prostředky mohou (až na jednu výjimku) současně korigovat i rozhodnutí, které
dosud nenabylo právní moci. Zahájení řízení může být iniciováno jak příjemcem
rozhodnutí, tak i správcem daně. V zásadě platí, že mohou být použity v rámci
lhůty pro vyměření daně, tj. v poměrně dlouhém časovém úseku poté, co se
rozhodnutí stalo pravomocným. Kratší lhůta je stanovena pouze u přezkoumání
daňového rozhodnutí (viz dále).
Rozhodnutí bylo vydáno v určitém časovém okamžiku, který vymezil
jeho právní rámec i posuzování skutečnosti, a proto se při…